Tuesday 29 April 2014

Aim'-ous les pais au fou? - Do you like bean crock?

Dans eune articl'ye dé 1978, George d'La Forge racontit des mémouaithes des pais au fou:

In a 1978 article, George F. Le Feuvre recounted some bean crock memories:

Aim'-ous les pais au fou?
Mes pensées s'envolent souvent dans la direction d'Jèrri et j'pense à mes p'tits jours siez Papa à La Forge à St. Ouën. Et j'êprouve à envisagi la vie trantchil'ye dé chu temps-là, et mes visites à ma grand'grand'méthe (né Lîsabé L'Brun, 1806 - 1895), au Ménage ès Feuvres, sustout au vendrédi pour aver eune gâche à fouée toute caude en sortant du fou quand ou fouângnait.

Quand j'vai les tinnes dé "Pork and beans" ichîn en Améthique, v'là tchi m'ramémouaithe qué y'avait pus qué la pâte dé pain tch'allait dans l'grand fou. Y'avait les pais, Nou l's appelait même des "Pais au fou." Combein d'fais qu'j'ai veu la pouôrre vielle grand'grand'méthe les prépather. A c'menchi, i' fallait un pot à lait. Et pis un piot ou deux, et un haut d'pid, eune quantité d'fèves, dé pais d'mai et d'gros bliancs pais sés, des châlottes ou d's ouognons mînchis, et du sé.

Ou m'ttait les pais à tremper pour une niet, et pis oulle en empliait les trais parts du pot. Auprès ch'la ou vèrsait d'l'ieau jusqu'au haut du pot et l'couvrait atout eune vielle assiette et l'amathait atout du gris papi. auve lé haut du pot bein amathé d'même, il 'tait prêt à mett' dans l'fou en enfouânnant l'pain. Auprès aver halé l'pain du fou (l's anciens appelaient ch'la "La r'traite" du pain) ou laîssait la potée d'pais dans l'fou à tchuithe douochement acouothe eune heuthe ou deux, et l'fricot 'tait prêt à sèrvi. Châtchun paîvrait à san goût. Man bouanhomme! L'ieau m'veint à la bouoche quand j'y pense. Nou-s'en litchait les babinnes, et v'la tchi vouos faîsait router à l'arbours, sans doute. Ch'est la r'nommée des pais! Et nou pouvait r'caûffer l'reste lé lendemain si y'en avait, et il 'tait aussi bouan.

Les villais portaient lus potées siez les boulangièrs pour tchuithe dans l'grand fou toute la niet, et allaient les qu'si à la boulanguethie en temps pour dêjeuner. Il' en faîsaient lus dêjeuner du Dînmanche tandi qu'à la campangne nou-s-avait l'fricot en hivé au r'pas du sé, lé pus souvent au vendrédi, car ch'tait l'jour que nou fouângnait.

No comments: